domingo, 20 de mayo de 2007

Per què aquesta ferramenta TIC, ací i ara?


Qüestió fonamental a l'hora de prendre decisions sobre la incorporació de les Noves Tecnologies als dissenys curriculars és poder establir uns criteris per a la selecció. Existeixen nombrosos sistemes i taxonomies per a poder establir uns criteris, però son fruit de les creences o la intuïció de l'autor que les planteja, per això els docents podem formular-nos aquesta pregunta: -Per què aquest mig, ací i ara? Amb aquesta pregunta cobrirem tots els àmbits d'aplicació en què podem tindre dubtes i per descomptat, eixa ferramnta que adaptem per mitjà d'eixa pregunta, només serà aplicable en un únic context irrepetible. Autors com Brown, Lewis, Harcleorad, Gerlach, Ely, Dick i Carey, proposen una sèrie d'aspectes a considerar per a la presa de decisions sobre els mitjans:
1. Les diferències entre els alumnes, tant de capacitat intel·lectual com depreparació general.
2. El nivell de complexitat.

3. Adeqüació als objectius i als tipus de tasques.

4. Cost-eficàcia en relació amb altres mitjans.

5. Tipus d'aprenentatge.

6. Disponibilitat.
7. Qualitats tècniques.

8. Flexibilitat, resistència i comoditat del material específic.


És necessari contemplar també els aspectes singulars que tenen a veure amb les característiques tècniques, les seues singularitats comunicatives i les seues possibilitats didàctiques. Aquestes trets que es descriuran a continuació has de ser avaluats junt amb els criteris de selecció descrts abans. Aspectes a considerar per a la presa de decisions sobre l'ús de NNTT en els processos d'ensenyança-aprenentatge:
1. L'alumne: autonomia, responsabilitat, coneixements previs, investigador i habilitats socials per la col·laboració.
2. El professor: no ha de ser director, formació metodològica, habilitats socials per la col·laboració i multiculturalitat.

3. Les ferramentes: manejabilitat, adaptabilitat, accessibilitat, navegabilitat, versatilitat i tipus de codi.
4. La metodologia: possibilitats d'integració, treball col·laboratiu i multiculturalitat.

5. Multimèdia: capacitat multimèdia requerida i capacitat multimèdia disponible.
6. Equips i red: vida previsibles dels equips, capacitat tècnica i característiques de la red.

7. Funcions a cobrir: Tutorial, tansmissió de continguts, treball col·laboratiu i creació de materials.
8. Sincronia i asincronia: capacitat sincrònica de la ferramenta i capacitat asincrònica de la ferramenta.


Tenint en compte tots aquests aspectes i incorporant les TIC en la nostra àula ordinària contribuirem a la millora del nostre sistema educatiu i dels processos d'aprenentatge dels nostres alumnes/ as.

No hay comentarios: